csütörtök, október 13, 2005

Sajtos quesadilla guacamole-val

Hát, ez bárhogy is nézzük, tulajdonképpen nem más, mint egy sajtos melegszendvics, kicsit másképp. De mennyire jó! A quesadilla a mexikói konyha egyik remekműve, gyakorlatilag bármilyen töltelékkel készíthető. Tortillából készül, ami alapvetően a mexikóiak kenyere, mindenhez ezt eszik és rengeteg formában felhasználható. Az autentikus tortilla egy speciális kukoricalisztből, az ún. masa harina-ból készül, ehhez a kukoricát először egy speciális vízben áztatják, előfőzik, szárítják és csak ezt követően őrlik meg. A szupermarketben kapható tortilla sima búzaliszttből készül, ez az a felhasználását tekintve egyáltalán nem gond. A quesadilla maga tulajdonképpen egy töltött és megsütött tortilla, amit kétféleképpen lehet készíteni: vagy egy nagy kerek tortillára helyezzük a tölteléket, félbehajtjuk és így sütjük meg, vagy két kerek tortilla közé tesszük a tölteléket, két oldalán megsütjük és utána cikkelyekre vágjuk (ahogy a képen van). Tényleg két perc alatt kész van és ezerszer finomabb mint egy melegszendvics. A töltelék tekintetében a lehetőségek száma korlátlan, a darált húsos ragutól kezdve, zöldségeken át bármi mehet bele. Nekem ez a sima sajtos a kedvencem. Ha egy-két darabot csinálunk belőle, akkor serpenyőben érdemes sütni, ha pedig többet, akkor a sütőben grill alatt, mert úgy egyszerre több befér. Ha pedig nem sajttal, hanem valamilyen húsos, vagy zöldséges dologgal töltjük meg, akkor a tölteléket előre meg kell főzni, mert maga a tortilla két perc alatt átmelegszik. (Spanyolországban a tortilla egyébként egész mást jelent, mégpedig azt a krumplis omlettjüket). Egyébként Budapesten az Iguana étteremben zseniális a sajtos quesadilla.
A guacamole, ami nagyon illik ehhez, egy mexikói avokádókrém, amibe a pürésített avokádón kívül csak minimális hozzávaló kerül (nálam apróra vágott hagyma, fokhagyma, picire kockázott paradicsom és zöldcitromlé). A guacamole-hoz ismét Váncsa István szakácskönyvét hívnám segítségül, amiről már az előzőekben annyira lelkesedtem, olvassátok el itt, hogy ő mit ír róla, nagyon vicces! Tipp: ha kemény avokádót tudtunk csak beszerezni, akkor ha egy papírzacskóba tesszük egy banánnal együtt, egy nap alatt megpuhul. Tényleg működik.

Recept:

Hozzávalók (2 személyre)

Quesadilla:
4 tortilla
10 dkg reszelt sajt (lehetőleg valamilyen markánsabb ízű)
opcionálisan egyéb kiegészítők, pl. mustár, paradicsomkarikák, pirított hagyma, koriander, stb.
pici olaj

Guacamole:
1 puha avokádó
kb. fél lime leve
1 közepes paradicsom, hámozva, kimagozva, apró kockákra vágva
1 kis gerezd fokhagyma
egy kicsi salottahagyma (vagy egy negyed lilahagyma) kockázva
só, bors

A quesadillához lereszelem a sajtot (én spanyol manchego sajtot használtam, de bármilyet lehet). Egy serpenyőbe pici olajat öntök és mikor forró, ráhelyezem az egyik tortillát, amelyet bőségesen megszórtam a reszelt sajttal. (Itt lehet variálni, pl. én pici mustárt szoktam kenni a tortillára, meg lehet még rápakolni mindenfélét). Annyi ideig sütöm, hogy a tortilla alulról megpiruljon, a sajt pedig nagyjából megolvadjon. Ekkor ráhelyezem a másik tortilla lapot és az egészet mint egy palacsintát óvatosan megfordítom. Addig sütöm, amíg a másik oldala is megpirul. (A szélek sütés alatt nagyjából összeragadnak, úgyhogy nem esik szét) Négy cikkelyre vágva azonnal tálalom.
A guacamole-hoz a puha avokádót félbevágom, és a húsát villával összenyomkodom (én darabosan szeretem, de aki krémesen szereti, aprítógépben pürésítheti). Sózom, borsozom majd hozzáteszem az összenyomott fokhagymát, az aprított hagymát és a hámozott, magozott paradicsomot. Aki akarja, tehet hozzá egy kanál tejfölt. A guacamole-t nem lehet előre elkészíteni, mert megbarnul!

Címkék:


 

 

14 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

tipp: elore keszitettem, lime-ot is tettem bele, igy nem barnult meg, es az izek is osszeertek, plusz a fokhagyma sem volt olyan eros

4:30 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

csak annyi megjegyzés, h a sajtos quesadilla kifejezés nem szükséges, quesadilla-ból csak sajtos van, mivel a quesadilla azt jelenti, hogy félbehajtott tortilla sajttal tölte.
legalábbis itt mexikóban.:)

9:57 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nagyon-nagyon finom volt! Az avokádót turmixgéppel bírtam jobb belátásra, mert egy kicsit zöld volt, de az ízén nem rontott. :)

1:22 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hmm, és tényleg! Az ötlet amennyire egyszerű, épp annyira finom is. Igaz én parmezánt raktam a két tortilla lapocska közé, meg avokádó helyett vacsoraként egy kis pestoval ettem, de akkor is ízletes volt!
Köszi az ötletet ;)
Noémi

6:48 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia,

Nagyon klassz a recept, de szeretném a tortillát házilag készíteni. Tudnál segíteni? Köszi

1:12 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nekem egy mexikói barátnőm mondta, hogy fogyasztásig a magokat tegyük a tetejére, mert attól nem barnul. Tálalásnál természetesen eltávolítjuk. Nekem bevált!

2:45 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Sziasztok én dogoztam 2 mexiloi étteremben is budapesten! Persze szakácsként! A torilla lapitásához egy speciális gép szükséges,a nélkül nem probáltam,és nem is szeretném elkésziteni.
tortilla recept:3 kg kenyérliszt,3 evökanál só,3 evökanál sütőpor, kb 1,5-2dl olaj,a viyet sajnos nem tudom pontosan de kb 1,8l és kicsit langyos. Fontos hogy gépben keverd pontosan 20percig! Majd ha kiszedjük a gépből,tegyük kis zacskókba,mert kiszárad! Kis gombocokat formálunk,és lehet nyomkodni azon a bizonyos gépen! Nagy tortilla 10dkg,kicsi 6,5dkg. Ha kihültek a lapok zacskóba rakva soáig eláll!

12:16 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

quesadilla fajták:sajtos(sima),darált marhás,csirkés,cukkinis,stb. Az alap alapanyag szinte minden esetben,koriander,hagyma,paprika,sajt,kumin(kömény)
tortillábol,lehet még WRAP szendókat késziteni,vagy két merőkanál közé berakva forró olajban kisütni,és kihűtve ,lecsepegtetve egz tacó-t kapunk. Salátát szoktak bele tálalani. Enjoy

12:26 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

http://www.iguana.hu/etlap.php?pID=1&mID=1&LangID=1
nem akarom öket reklámozni de többek közt itt is dolgoztam. itt találtok étlapot mexikoi ételekkel,csak ötletnek irom remélem segit tágitani a mexikoi konyha iránti érdeklődéseteket.

12:34 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

köszönjük szépen a receptet is! és szerinted melyik bp legautentikusabb mexikói étterme?

12:41 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szerintem Szentendre, Palapa. :)
Finom, nagy adag ételek, udvarias kiszolgálás, hangulatos környezet.

Csak ajánlani tudom(pedig nem is kapok százalékot..:) ).

Nymph

9:57 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ha az avokado magjat benne hagyjatok akkor nem fog megbarnulni! Itt mexicoban tanultam... ;) sok szerencset!

2:06 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia. Csak annyit szeretnék hozzáfűzni hogy semmi fémmel nem szabad érintkeznie az avokádónak (tehát kézzel kell összetörni) és akkor nem fog bebarnulni! ezt egy mexikoi étteremben mondták nekem.

6:36 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Mellesleg a guacamole-t el lehet előre is készíteni, és hogy ne barnuljon meg; az a trükkje, hogy egy avokádómagot végig benne kell tartani.

12:54 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal