csütörtök, március 12, 2009

Sós karamella öntet

Én kérek elnézést, a változatosság kedvéért még egy kis sós karamella. Lassan itthon is kezd megjelenni itt-ott, éttermekben már van (pl. a Bábelben csokoládés sütemény rétegeként, az Onyxban elég jó fagylaltként).

Külföldön (jellemzően Franciaországban) szinte mindenütt kapható, itthon kérdezősködtem, de még a nyilvánvaló üzletekben sincs (micsoda szerencse!). Öntetet viszont házilag gyakorlatilag percek alatt tudunk készíteni, üvegben egy-két hétig eláll. Fagylaltra, palacsintára, sült almára, tejbegrízre. A cukrot kicsit sötétebbre érdemes karamellizálni, hogy ne geil édes, hanem füstös-kesernyés legyen a végeredmény.

Sós karamella öntet
20dkg cukor
8dkg sós vaj, felkockázva (ha nem kapunk, a sima is megteszi, adjunk hozzá kb. 1/2kk sót)
2,5dl tejszín, felmelegítve (!)

A cukrot egy viszonylag széles, magas falú lábasban közepes lángon rozsdavörös színűre karamellizáljuk. (Aki nem túlságosan magabiztos ebben a némi gyakorlatot kívánó műveletben, adjon a cukorhoz néhány evőkanál vizet. A lábas mérete azért fontos, mert a többi alapanyag hozzáadásakor a karamella erősen bugyogni kezd, szükség van a helyre.) A forró karamellhez hozzáadjuk a felkockázott vajat, elkeverjük, hogy teljesen felolvadjon. Levesszük az edényt a tűzről, majd beleöntjük a felmelegített tejszínt (ha a tejszín hideg, a hőmérséklet különbség miatt borzasztóan „köpköd”). Vagy azonnal használjuk, vagy üvegedénybe, pl. befőttesüvegbe töltjük. Hűtőszekrényben kb. egy-két hétig áll el. Ha nagyon besűrűsödik, használat előtt pár percre forró vízbe állítjuk, vagy néhány percig mikróba tesszük. Minél több tejszínt öntünk bele, annál folyékonyabb lesz.

Címkék: , , ,


 

 

11 hozzászólás:

Blogger Zsófi szerint...

A Szondi utcai breton galettezoben lehet kapni sos karamellat. (egyeb nyalanksagokkal egyetemben)

9:46 de.  
Blogger Macsek szerint...

Kipróbáltam ezt az öntetet, kicsit sósabban, sült újkrumplihoz, petrezselymes-újhagymás sült csirkével. Mmmmm... :-) szóval nem csak édességekhez jó dresszing :)

9:54 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Piros pont a geil helyesírásáért. :)

Ha kérhetem, a karamell avagy égetett cukor készítését ne aposztrofáljuk bonyolultnak, csak ott kell lenni a lábos mellett és figyelni.

7:35 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Off:
Szia, mar sokszor meg szerettem volna kerdezni a kovetkezot: A profilodban szerepel, hogy szereted a fozeleket, de eddig sajnos meg egy fozelekes posztot sem lattam. Ha esetleg van valamilyen kulonleges fozeleked, posztolnad? :)
agi

8:49 de.  
Blogger Angyal szerint...

A Rumbach S. utcai La Petite Francaise üzletben szokott lenni többféle is. Levendulásat már láttam ott. :)
De a Skóciából hozott sós karamell készletem fogyóban, :( szóval lassan én is rákapok a francia verzióra

4:36 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Ági, nem ígérem, hogy túl sok főzelék receptet fogok publikálni, de egy különlegeset hamarosan leírok, arra már rég készülök!

10:39 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nahát, ezt muszáj volt kipróbálnom, egyszerűen remek!

9:38 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Kipróbáltam, remek, képes voltam az egészet magában pár nap alatt elnyalogatni. A macskám is megőrül érte, amikor csak elővettem az üvegcsét, menten ott termett és kért belőle :-)

10:03 de.  
Blogger judit012 szerint...

Kipróbáltam, ez egészen isteni!!!!!
Köszönöm szépen a receptet, nagy kedvenc lesz nálunk!!!

4:15 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Ha nincs sós vajam mennyi sót tegyek hozzá? Vagy ez így kivitelezhetetlen?
Köszi

5:30 du.  
Blogger Eszter szerint...

Szia! Barna cukorral is működik?

Előre is köszönöm (a választ és a receptet is)! :)

11:52 de.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal