hétfő, június 15, 2009

Feketeribizli

Néhány hét különbséggel egy éve költöztem haza Brüsszelből. Emlékszem, az első napokban sem kedvem sem inspirációm nem volt főzni, hiába jártam a piacokat, egyszerűen semmi nem ihletett meg. Aztán megtört a jég, és az első étel, amit a konyhámban főztem, zöldbabfőzelék volt. A második pedig feketeribizli. Nincs is praktikusabb alapanyag, amit egy felújított konyhában fel lehetne dolgozni…Egyáltalán nem emlékeztem rá régebbről, hogy a hazai piacokon lehetett volna kapni feketeribizlit, meglepődtem. Akkor lett belőle lekvár, majd következő héten visszamentem nagyobb mennyiségért, de addigra már természetesen híre-hamva nem volt. Az egyetlen üveg lekvárra hát úgy vigyáztam, mint a szemem fényére, gyakorlatilag egy évig nem nyitottam ki, úgy spóroltam vele. Most viszont lett méltó helye, macaron töltelék formájában. Ilyen előzményekkel majd kiugrottam a bőrömből, amikor szombaton a Lehelen megláttam a nagy rekesz feketeribizliket, gyorsan le is csaptam. Mire hazaérek, hív Apukám és kérdezi, hogy vegyen-e nekem a Hunyadin feketeribizilit, ott 500Ft/kg. (A Lehelen egy doboz ennyi). Naná, mondom. Így fordult elő, hogy szombaton délután öt kiló ribizlit pucoltam meg, Lett néhány üveg lekvár, egy adag sorbet és sütemény.

A feketeribizli jól megterem itthon, mégsincs igazán nagy kultúrája. (Információk pl. a házipatikán, vagy a wikipedia-n). A piacon is elnéztem, alig vette valaki, mindenki csak a pirosat. Aki viszont vett, az mind nagyobb tételben. Nemcsak finom – bár nem mindenki szereti a nagyon savanykás, jellegzetes fanyar ízét-, hanem igazi vitaminbomba, rendkívül magas a C-vitamin tartalma. Tartok tőle, hogy nem likőr és nem sütemény formájában.


Feketeribizlikrémes sütemény
Hozzávalók (kb. 20, 4x4cm-es kockához)

12,5dkg jéghideg vaj
12,5dkg liszt
5dkg porcukor
csipet só
35dkg feketeribizli, leszemezve, pürésítve (kb. 1dl püré)
1 citrom leve
12,5dkg cukor
2 tojás
2,5dkg liszt
1/2tk sütőpor
csipet só

A sütőt előmelegítem 170C-ra.
A jéghideg vajat (ez nagyon fontos, különben nem lesz jó a tészta!Érdemes 1-2 órára a fagyasztóba tenni) a reszelő nagy lyukán lereszelem. Hozzáadom a lisztet, cukrot, sót, és kézzel nagyon gyorsan összemorzsolom, hogy a liszt egyenletesen befedje a vajat, és finom morzsa állagú legyen. Egy kb. 18x25cm-es tepsit (vagy cakkos tortaformát) kibélelek sütőpapírral, és beleszórom a morzsát. Kézzel (ill. pohár oldalával) teljesen belenyomkodom, hogy egy tömör, egyenletes réteget kapjak. Beteszem a sütőbe, és 20-25 percig sütöm, amíg világosra sül. Amíg sül, kikeverem a tetejét: a tojást kézi habverővel sűrűre, fehéredésig keverem a cukorral. Hozzáadom a citromlevet, a ribizlipürét (amelyet előzőleg átpaszíroztam, hogy ne legyen benne mag és héj), végül a lisztet, sütőport, csipet sót, és teljesen csomómentesre keverem. Amikor a tészta megsült, megkenegetem kevés tojásfehérjével, amit a tojásból loptam (ezzel "leszigetelem", hogy a meleg tészta ne szívja be a krém alját), és ráöntöm a masszát. Visszateszem a sütőbe és 20 percig sütöm, amíg a krém megszilárdul. A sütit teljesen kihűtöm, rombuszokra, vagy kockákra vágom, porcukorral megszórva, ribizlivel megrakva kínálom.

Ez nem más, mint a klasszikus amerikai citromkrémes szelet egy változata (mint ahogy a ribizlis is.)




 

 

17 hozzászólás:

Anonymous Lizi szerint...

Én is a héten vettem a Lehelen, bár merő véletlenből, a néni ajánlgatta, mert ment haza és megmaradt még neki egy doboznyi. Én is 500ft-ért vettem de akkor van ennél jobb ár is.

8:14 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

oh, ezek a nénik, meg a hazamenős sztroijaik, édesek. mindig van náluk még egy doboz ribizli, vagy egy adag gyalult tök, vagy bármi.
viszont lekvárt hogy főzől belőle, mi a te cukorarányod?

2:20 du.  
Anonymous Polimer szerint...

Nagymamám a Kardinális szeletet készítette mindig ribizli lekvárral. Így készítve szerintem sokkal finomabb mint barack lekvárral, a ribizlinek a savassága gyönyörű kontrasztot ad a süteménynek. Én általában fűszeres chutney-nak készítem el /főleg a fekete változat nagyon jó hozzá, ami itt a környékünkön viszonylag elterjedt/, na meg persze szörp készül belőle a kislányomnak /a csepegtetős módszerrel/.

3:57 du.  
Anonymous Hobbiszakács szerint...

A feketeribizli megterem az Északi-sarkkör fölötti tájakon is. A Lofoten-szigeteken például augusztusban érik be.

Annak idején, és ott, bort készítettem belőle...

http://mek.niif.hu/03000/03051/html/index.htm#16

:-)

8:32 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

A macaron-töltelék hogyan készül feketeribizlis változatban?
Lara

2:39 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia!

Ma én is elkészítettem a sütit, szerencsére a mi piacunkon (III: ker 250 Ft) is volt feketeribizli. Én turmixgépben pépesítettem és utána átpaszíroztam a ribizlit. Nagyon sajnáltam kidobni a megmaradt héját és a magokat, ezért egy liter vízzel és egy kis citromlével és cukorral felfőztem,leszűrtem, lehűtöttem és most kortyolgatjuk az isteni ribizlilevet!!! Köszi a receptet!!!

5:42 du.  
Blogger addisz szerint...

Picit elkanyarodva a témától, de az első itthon készített ételed (zöldbabfőzelék), illetve a kissé elhanyagolt ribizli kapcsán eszembe jutott a mángold. Ma vettem egy nagy csokorral az óbudai piacon 200 forintért és a család rajongott a belőle készült főzelékért! Nagyon finom, olyan egyszerű, mégis különleges, "zöld" íze van (engem picit a brokkolira is emlékeztet...) Viszont azóta bárkinek említem, fogalmuk sincs, mi fán terem. Pedig most van szezonja, gyorsan le kell csapni rá. Elnézést a kitérőért :)

11:08 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

hobbiszakács, ez elég jól hangzik:)

lara, feketeribizlidzsem volt a töltelék. 80%-os cukor aránnyal készítem (ha néhány héten belül kerül fogyasztásra, akkor lehet kevesebb, ezt viszont tavaly gyártottam, egy évig úgy állt el, hogy semmi baja. ez kevesebb cukorral nemigen megy.)Az egyik macaronba csak ezt tettünk, a másikba pedig a közepére ezt, köré pedig kardamomos fehércsokoládékrémet.

addisz, húú, én is nagyon imádom a mangoldot,lehelen nem is láttam

12:02 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Megcsináltam a sütit a hétvégén, rögtön citromosat és feketeribizliset is. Nagyon finom lett, szeretjük a savanykás dolgokat, és a rengeteg vajhoz kellett is! Nekem a "krém" magasságával nem volt gondom, mert eléggé kikevertem a tojásokat. A fagyos vaj lereszelését meg felfogtam sütizés előtti kalórialedolgozásnak. Egy bibi volt: nem tudtam szépen szeletelni. Sem sima késsel, sem recéssel, sem meleggel. Olvastam az egyik hsz-ban, hogy meleg vízbe mártott késsel kell. De akkor vizes lesz a süti? Mindenesetre, sztem ez még fog készülni gyakran, málnával, szederrel, naranccsal, piszkével? És a csokis változat hogy készül? Szilvi

7:35 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia Chili, ma hosszabb időt eltöltöttem a creme de cassis receptjének keresésével. Te készítettél már ilyet házilag? Van megbízható recepted? És hol lehet befőzéshez csatos üveget kapni? Én sehol sem találtam...

2:17 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Üdv! Mindenkinek !

Ha valakit érdekel a gyömölcs a Hunyadi téri piacon és a Bosnyák piacon is megtalálnak a fekete ribizlivel. (500 ft/kg)
Tisztelettel fekete ribizli regisztrált őstermelő
elérhetőség 06-30-3031350
krizsanvj@t-online.hu

3:40 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

cassis likőrt még nem csináltam, de úgy állnék neki ,mint a málnalikőrnek. ha a jobb felső sarokban lévő keresőbe beírod, hogy málnalikőr, kiadja a receptet. csattos üveget én vasedényben vettem, fapados befőttes üveget meg match-ban

kedves Őstermelő, nagyon jó köszönjük! akkor lehet, hogy Önnél vettem múlt szombaton a Hunyadin. két helyen volt, 2kg-ot vettem, jövök most is

7:21 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Üdv!

Általában a végén találhatnak meg és jelentős mennyiséggel vagyunk kint általában.

Tisztelettel Várjuk (egy fiatal asszony van kint vele a Hunyadi téren)

10:31 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nagyon vártam a válaszod a szeletelés kérdésére, mert holnap megint gyártok egy adagot, de sikerül, ahogy sikerül. Szilvi

8:53 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

A SZELETELÉS nekem is kicsit nehéz volt, amikor még nem hűlt ki rendesen. De mikor elkészült tegnap éjfélkor, ráraktunk egy konyharuhát, az alatt hűlt ki, reggelre tökéletes lett: egy nagyon vékony pengéjű, hosszú és bitang éles késsel szépen szeletelhető, ne egy mozdulattal, hanem rövidebb vágásokkal. :) Remélem lesz türelmed kivárni, míg lehűl :) Chilíííí, ez isteni!

12:00 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Tény, hogy ennyit nem vártam a kihűlésre, mert vendégek toppantak be váratlanul, de most hajthatatlan leszek :)
És nagyon köszönöm, kedves ismeretlen! :))
Szilvi

12:25 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

mmmh nagyon izgalmas, savanyú sütit nem emlékszem h ettem volna bármikor is.
((én a maradék málnámat és pár szem cseresznyémet is beledobtam, és micsoda mélybordó színe lett!))

viszont.
én úgy sajnáltam azt a gyönyörű óriás szemű feketeribizlit, amit találtam, hogy pürésítés, paszírozás után még a felét ki is kelljen dobnom...de! sebtiben találtam egy receptet, ami a visszamaradt ribizlit nyakon önti egy csomó vízzel és dzsemet főz belőle! nem is kevés lett. elképesztő, micsoda recycling gyümölcs ez a f.ribizli :)

tm

12:49 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal