hétfő, augusztus 15, 2011

Fűszeres paradicsomlekvár

Ezzel a paradicsomlekvárral kapcsolatban több probléma is felmerül: 1. igen nagy mennyiségű paradicsomot kell fedolgozni, hogy néhány üveg szülessen belőle. 2. Ha már néhány üveg született belőle, az egészen biztosan nem elég, mert villámgyorsan fogy. 3. Annyira jó, hogy az ember napokon keresztül csak erre vágyik, a körítés valójában csak ürügy lesz, hogy ismét elővehessük. Mint például ez a sajtos pirítós is, amelyet elég jól feldob, mit ne mondjak.

Egyébként a szeptemberi Nők Lapja Konyhába fotóztuk.

Paradicsomot ilyenkor érdemes szárítani is, nyersen pedig andalúz gazpachót (salmorejo-t) készítek legszívesebben (a kettő elkészítési módjáról videórecept itt.)

Fűszeres paradicsomlekvár

Hozzávalók (egy 4dl-es üveghez)


1kg érett paradicsom, meghámozva, kimagozva

15dkg zselésítő cukor

fél citrom leve

fél káváskanál őrölt fahéj

¼ kávéskanál őrölt kardamom

csipet cayenne bors (vagy chilipor)


A paradicsomokat meghámozzuk: gömbölyű felükön keresztet vágunk a héjukon, majd néhány másodpercre forró vízbe tesszük, héja így könnyen lehúzható. Csumáját eltávolítjuk, magját és levét kiskanállal eltávolítjuk (de dobjuk ki, ha lecsepegtetjük, vagy leszűrjük, az ízgazdag lé remekül használható pl. salátaöntethez, vagy paradicsomlevesbe). A paradicsomhúst felkockázzuk, lábasba tesszük, és 20-30 percig főzzük, amíg teljesen szétfő. Ekkor botmixerrel samara püríésitjük, hozzáadjuk a zselésítőcukrot, a citromlevet és a fűszereket, majd további 30-40 percig főzzük, amíg teljesen besűrűsödik. Sterilizált üvegbe töltjük, és szobahőmérsékleten kihűtjük. Sültekhez, füstölt húsokhoz, markáns sajtokhoz is nagyon jól illik. Kiváló pl. sajtos melegszendvics mellé is, amihez egy-egy szelet kenyérre erős ízű sajtszeletet helyezünk (pl. camembert, taleggio, fontina), majd grillben megolvasztjuk.

Címkék: ,


 

 

11 hozzászólás:

Blogger Eva szerint...

Megnéztem a videóreceptet és ezzel most vitatkoznék egy kicsit. Ugyanis az andaluz gazpacho nem ugyanaz mint a salmorejo. Az andaluz gazpacho alap összetevői: paradicsom, paprika, uborka, hagyma, fokhagyma, kenyérbél olívaolaj, ecet, só. A salmorejo (eredet:Córdoba) összetevői pedig: kenyérbél, paradicsom, fokhagyma, ecet, só, olívaolaj. És míg a gazpacho inkább hígabb, addig a salmorejo egy sűrű pürészerű krém, amit apróra vágott serrano sonkával és keménytojással megszórva tálalnak. Mindkettő nagyon finom, de nem összekeverendő. Üdv.

10:15 de.  
Anonymous ribizli szerint...

A paradicsomot héjastul érdemes főzni, mert a héjban van pektin, viszont eléggé szétfő ahhoz, hogy simára lehessen turmixolni. (Avagy a jó öreg paradicsompasszírozón áttekerni.)

10:45 de.  
Blogger Culinaria Ungaria szerint...

Kedves Zsófi!
Ez nagyon jól hangzik ám!! Ha találok zöld paradicsomot, kipróbálom mindenképpen!!
Tudom ám, hogy elfoglalt vagy, mégis megkérnélek, hogy nézz be hozzám. Lenne egy kérésem számodra a blogomon... De ha ebben a nyári melegben mégsem válaszolsz, azt is megértem. További szép napot kívánok Neked!
Üdv: Krisz! :-)

8:46 de.  
Blogger Szabó Tünde szerint...

Ez annyira mennyei,hogy már az egész szomszédságot megőrjítettem vele! Mindenki ilyet csinál!
Köööööööszi!

4:51 du.  
Blogger Nóri szerint...

Ez tényleg lekvárnak néz ki. Nekem paradicsomlé lett. Finom, csak folyik. Igaz, a leturmixolt, átszűrt belsejét még hozzáöntöttem... De anélkül is hígnak tűnt. Mindenképp befőző cukor kell? Nekem olyan 2:1 arányú sűrítő vackok voltak otthon.

8:59 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Hat ez isteni! Pedig a cukor nekem egy kicsit sok, a citrom pedig keves, de majd legközelebb! Mar igy sem tudom abbahagyni!:)

6:39 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Nálam tökéletesen sikerült, már a második adagot főzöm (két nap alatt) mert gyorsan terjed a híre a családban! Köszönet Zsófi!!!

11:57 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Szia!

Én is szeretném elkészíteni ezt a lekvárt. Csak azt nem tudom, hogy milyen az a zselésítő cukor, ill. hogy melyik?

Köszömöm
Baskia

3:25 du.  
Blogger ordasi ági szerint...

sziasztok

Én is elkészítettem ma, csak kardamon helyett egy kis friss kakukkfüvet használtam, mert az volt a kertben. Fantasztikus illata lett tőle. Zselésítő cukor helyett pedig sima kristálycukrot, de nekem így is elég sűrű lett. Köszi a receptet, isteni :)

7:30 du.  
Blogger Nóri szerint...

Csak, hogy továbbra is cukkolhass a cukorral...
Megtaláltam a céges hűtőben a kibontott cuccot (fél év talán?). Félve nyúltam hozzá, mert tuti rommá halta magát és kuka.
Ennek semmi baja!! Nagyon édes, meg fahéjas, de életlentő volt a rántott sajt mellé. :)
GyN

12:00 du.  
Anonymous dalit szerint...

Egy éve raktam el, de bevallom, nem voltam annyira oda tőle. Most elővettem a második üveget, és egy üzleti reggelit boldogítottam vele.
Elképesztően finom volt,és elképesztő sikere volt.

10:04 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal