vasárnap, március 04, 2012

Barnavaj, krumplipüré, Based on Pig





Ezennel itt is szeretném bemutatni a Based on Pig nevű, nemrég megalakult társaságot, akik magukat így definiálják: “Budapest étkezési szokásait kutató csoport”.  Az innovatív és igen ambíciózus csapat munkája még csak nemrégen indult, de máris igen meggyőző. Érdemes megnézni  a sertéshússal, és a tojással kapcsolatos kutatásaikat.

Bemutatkozójuk szerint céljuk, hogy “művészeti kutatási módszerekkel vizsgáljuk a magyar konyhát, különös tekintettel a kortárs Budapest étkezési szokásaira.Milyen történetek, hagyományok, legendák vesznek körül egy-egy ételt, alapanyagot, vagy konyhánkban felhasználásra kerülő élőlényt? Milyen információkat találunk a neten, mivel szembesülünk a piacon? Projektünk azokat a kulturális kereteket térképezi fel, amelyekben az étkezésünkkel kapcsolatos döntések megszületnek. Munkánkat konyhai kísérletekkel egészítjük ki.”

Bevallom, nekem kicsit el kellett mélyednem a munkáikban, találkoznom, beszélgetnem kellett velük, mire pontos képet tudtam magamban kialakítani a tevékenységükről. Most pedig volt szerencsém részt venni az utolsó projektjükben, így már kristálytisztán értem, hogy mit jelent a “művészeti kutatási módszer”.

Abban segítenek, hogy vizualizálják a kutatási eredményeket, aminek segítségével sokkal könnyebben tudjuk magunkban tudatosítani, hogy milyen fontos, hogy a vásárlási döntéseinket, szokásainkat sokkal átgondoltabban és megalapozottabban hozzuk és alakítsuk. Soha nem az a célja egy-egy kutatásnak, hogy megmondja a végén, hogy melyik termék a legjobb (márkákat nem is neveznek meg).

Még hetekkel ezelőtt a vajra esett a választás, mint soron következő kísérleti alanyra, de következnek majd további fontos termékek is. A kísérletek gasztronómiai konzultánsa és séfje egyébként Pesti István, a (jelenleg újranyitását váró) Babel Delicate konyhafőnöke.

(rá kell kattintani, utána már megy magától a prezi)

Készült a tesztfolyamatról NolTv videó is, amelyből kiderült, hogy barnavajjal minden krumplipüré jobbJ

A kísérlet során direkt nem márkákat, inkább vajtípusokat néztünk. Ami számomra a legérdekesebb tanulság volt:

1.     A legdrágább, francia vaj (egyébként Échiré volt, tehát még nem is a vajak vaja, nem egy Beillavaire, vagy Bordier) toronymagasan vitte a pálmát az összes előtt. Egyszerűen egyik közelében sem lehetett emlegetni, annyival volt jobb az összes többinél.

2.     A házi vaj előállítási költsége nagyjából olyan drágára hozta ki a vajat, mint a francia importtermék. Ehhez képest a végeredmény konkrétan ehetetlen volt. A készítés alapjául ugyanis a sima közértes, homogénezett habtejszín volt, ami erre a célra teljes mértékben alkalmatlan. Magyarul: minden jó, ha házilag készítjük, de nagyon nem mindegy, hogy miből.

3.     A teavaj jobb helyen végzett, mint amire számítottan. Sem nem túl jó, sem nem túl rossz, viszont ár-érték arányban jobb, mint némely agyonmarketingelt külföldi import.

4.     Barnavajjal minden jobb.:) A krumplipüré különösen.



Címkék:


 

 

9 hozzászólás:

Anonymous Névtelen szerint...

Szia. Ne haragudj, de egyetlen boltban nem láttam még barnavajat Székesfehérváron. Mi a neve, hogy néz ki? Vagy csak kulináris boltokban kapható?

8:49 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

Sziasztok! Jó lenne, ha néhány gasztronómiai magazint is átnéznének, az új GoodFood magazin scone receptjében a scone-hoz tejfölt és lekvárt javasolnak kínálni...feltételezem a creme fraiche fordítása akar lenni (ld. Nigella egyik könyvében, amit egy régi bejegyzésben chili&vanilia is megjegyzett). Nem sok jövőt jósolok a magazinnak.

11:47 de.  
Blogger Klára szerint...

A barna vajat nem lehet készen kapni, a sima vajból kell előállítani azzal, hogy addig melegíted, amíg a vaj megbarnul.Közepesen magas hőfokon, de ne égjen meg.
Ami habzik, azt le kell szedegetni, az edény alján lerakódások lesznek. Erről kell leönteni a megbarnult vajat.
Olvass utána a google-ban.

7:58 du.  
Blogger chili&vanilia szerint...

Klára, köszi, hogy megválaszoltad. A "barnavaj", vagy barnított vaj igazából lepirított vajat jelent, és nagyon nagyon finom. Itt a blogon is írtam már róla többször, elkészítési módot is, itt tudod elolvasni:http://chiliesvanilia.blogspot.com/2007/11/beurre-noisette-avagy-barntott-vaj.html



re: Good Food -én nem a Good Food vagyok, hanem a chili:) Szerintem nyugodtan írd meg a szerkesztőségnek (vagy a fb oldalukra), biztos minden kritikát nyitottan fogadnak!

10:59 du.  
Anonymous Névtelen szerint...

Írtam nekik! Kíváncsi vagyok milyen választ küldenek. És persze, hogy tudom, Te a chili :-) vagy csak régebbi bejegyzéseid alapján gondoltam megírom.
http://velvet.hu/trend/gasztro0921/

11:18 de.  
Anonymous Névtelen szerint...

"A kísérlet során direkt nem márkákat, inkább vajtípusokat néztünk. (...)
A legdrágább, francia vaj (egyébként Échiré volt, tehát még nem is a vajak vaja, nem egy Beillavaire, vagy Bordier) toronymagasan vitte a pálmát (...)"

Még jó, hogy direkt nem márkákat néztetek...

8:50 de.  
Blogger chili&vanilia szerint...

igen, a kísérlet során egyáltalán nem néztük a márkákat, vakteszt volt. A noltv videóban sincsenek megnevezve márkák. A márkát már csak itt a blogon neveztem meg, hiszen ezen a felületen az én magánvéleményemet publikálom, úgy éreztem, hogy érdekes ez az információ is (+kérdezték sokan, hogy melyik volt)

5:45 du.  
Anonymous Zaran szerint...

Sziasztok! Ami a házi vaj előállításával kapcsolatban a tapasztalatom: vettem házi tejszínt, 960 Ft/l, ebből kézzel (nem géppel) vajat csináltam (nem nagy kunszt), 1 literből kb. 40 dkg vaj lett, az 2400 Ft/kg. Nekem sokkal jobban ízlett, mint a bolti, mert inkább tejszínesebb az íze. Egyébként csináltam teljesen "oridzsi" módon is, házitejről leszedve a tejszínt, csak nem tudtam elég óvatosan leszedni, ment hozzá tej is, az nem lett annyira jó.

9:17 du.  
Anonymous isolde szerint...

Házi vajat nem bolti tejszínből csinálunk, nyilván (hogy jutott eszetekbe ilyesmi egyáltalán?? :)). Legjobb házi tejből, és így a legolcsóbb is.

12:16 du.  

Neked is van véleményed?

<< Főoldal